Odmiany diet wegetariańskich – z czym to się je?

Wśród diet wegetariańskich występuje wiele odmian w zależności od eliminowanego produktu. Najczęściej spotykanymi łagodnymi formami wegetarianizmu są: laktoowowegetarianizm, laktowegetarianizm, owowegetarianizm, pescowegetarianizm oraz semiwegetarianizm.

Te diety dają potencjalną możliwość pokrycia zapotrzebowania na wiele mikro i makroskładników i są podzielone według tego, jakie produkty są dozwolone, a jakie eliminowane z diety:

Laktoowowegetarianizm – w tej diecie oprócz produktów pochodzenia roślinnego dozwolone jest spożywanie mleka oraz jaj.

Laktowegetarianizm – dozwolone jest spożywanie produktów pochodzenia roślinnego oraz mleka i jego przetworów.

Owowegetarianizm – dozwolone jest spożycie jaj oraz produktów pochodzenia roślinnego.

Pescowegetarianizm – nazywany inaczej ichtiowegetarianizmem. W tej diecie dozwolone jest spożycie produktów pochodzenia roślinnego oraz mięsa pochodzącego od ryb.

Semiwegetarianizm – zabrania spożywania mięsa ssaków, ale dozwolone jest spożycie drobiu, ryb, owoców morza i produktów pochodzenia roślinnego.

 

Diety pseudowegetariańskie

Wśród łagodnych odmian wegetarianizmu występują również: pollowegetarianizm, fleksitarianizm oraz insektowegetarianizm, które nazywane są dietami pseudowegetariańskimi, gdyż nie spełniają podstawowego założenia tej diety, czyli rezygnacji z mięsa.

Pollowegetarianizm – dopuszcza spożycie drobiu. Niedozwolone jest spożycie mięsa ssaków i ryb

Fleksitarianizm – dopuszcza spożycie produktów pochodzenia roślinnego oraz okazjonalne spożycie mięsa i jego przetworów poza domem podczas różnych uroczystości. Założeniem tej diety jest ograniczenie mięsa w codziennym jadłospisie

Insektowegetarianizm – oprócz produktów roślinnych dopuszczalne jest spożycie niektórych gatunków owadów z uwagi na zawartość białka.

 

Radykalne odmiany wegetarianizmu

Najbardziej znaną dietą radykalną jest weganizm. Przy braku odpowiedniego planowania wszystkie radykalne diety wegetariańskie mogą się przyczynić  się do dużych niedoborów np. białka, wapnia, żelaza, witaminy D, oraz B12. Dla niektórych nie jest to możliwe. Dodatkowo substancje dodawane do uprawy roślin oraz substancje antyodżywcze mogą zagrażać zdrowiu człowieka. Wśród radykalnych form wyróżniamy:

Weganizm – eliminacja produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym mięsa, jaj, mleka i miodu. Weganie nie stosują kosmetyków, leków, a także akcesoriów skórzanych.

Witarianizm – w tej diecie dozwolone są produkty pochodzenia roślinnego w postaci surowej, nie dopuszcza się stosowania obróbki termicznej powyżej 40 stopni Celsjusza i żywności przetworzonej

Frutarianizm – dozwolone są tylko produkty pochodzenia roślinnego, które samoistnie spadły z drzewa lub krzaka, niedozwolona jest obróbka termiczna powyżej 40 stopni Celsjusza.

Bretrianizm – osoby stosujące ten styl życia uważają, że jedzenie jest szkodliwe dla organizmu człowieka i dostarcza toksyn. Bretarianie są zdania, że do życia potrzebują wyłącznie energii świetlnej (należy zaznaczyć, że nie ma to potwierdzenia w badaniach naukowych ).

Freeganizm – polega na tym, że freeganie nie kupują jedzenia, jedzą tylko to, co inni wyrzucili do śmietnika. Często produkty są przeterminowane, co może stanowić zagrożenie .