Jak przygotować się do przejścia na dietę wegetariańska?

Wegetarianizm to nie tylko dieta eliminująca mięso, ale także zdrowy styl życia, który opiera się na filozofii, moralności i poglądach dotyczących żywienia. Dieta wegetariańska jest zdrowa, pod warunkiem że wiesz, jak prawidłowo skomponować jadłospis oraz odpowiednio przygotujesz organizm do przejścia na dietę bezmięsną.

Stopniowa eliminacja

Na początek zrezygnuj z jednego rodzaju mięsa, np. wołowiny. Później przejdź o krok dalej i zrezygnuj z kolejnego rodzaju mięsa. Ważne jednak, aby nie zastępować jednego rodzaju mięsa innym, tylko zamiast tego zjeść danie bezmięsne. Idealnie sprawdzi się tutaj dieta fleksitariańska.

Zaplanuj dietę

Dieta wegetariańska jest zdrowa tylko wtedy, gdy jest odpowiednio zbilansowana. Jeżeli nie masz odpowiedniej wiedzy na temat tego, jak powinna ona wyglądać, możesz skorzystać z pomocy specjalisty – dietetyka lub cateringu dietetycznego. Zaplanuj jadłospis na kilka dni do przodu, dzięki temu będziesz mieć pewność, że w Twojej diecie niczego nie brakuje.

Suplementacja

Niektóre witaminy, takie jak B12 znajdują się tylko w produktach pochodzenia zwierzęcego. Dlatego jeśli nie jesz mięsa, suplementacja witaminy B12 jest konieczna.

Zrób badania

Zanim rozpoczniesz nową dietę wykonaj podstawowe badana krwi. Zbadaj morfologie, poziom witaminy D, żelazo, cholesterol, poziom glukozy i insuliny. Jeśli okaże się, że Twój organizm jest w dobrej kondycji, możesz bez przeszkód wprowadzić zmiany do swojego jadłospisu. W innym przypadku koniecznie skonsultuj się z dietetykiem klinicznym.

Obserwuj organizm

Jeszcze przed całkowitym porzuceniem mięsa zacznij monitorować swoje samopoczucie po posiłkach (możesz to robić w postaci dziennika i zapisywać każdy posiłek). Warto to kontynuować również po odstawieniu mięsa, aby być bardziej świadomym i lepiej dostrzec zachodzące w organizmie zmiany. Taka obserwacja pomoże zauważyć, po których produktach roślinnych czujemy się dobrze, a po których mamy np. problemy trawienne.