Fakty i mity dotyczące diety wegetariańskiej

Wegetarianizm jest coraz bardziej popularnym sposobem odżywiania się. Według najnowszych danych już 7% Polaków nie je mięsa. W dużych miastach liczba ta sięga nawet do 20,9 %. Co ciekawe, dominują osoby poniżej 25 roku życia, ale nie brakuje też seniorów. Statystyczny wegetarianin ma wyższe wykształcenie i częściej uprawia sport niż pozostali.

MIT: Dieta wegetariańska uniemożliwia dostarczenie organizmowi odpowiedniej ilości białka

Odpowiednio zbilansowana dieta wegetariańska dostarcza organizmowi odpowiednią ilość pełnowartościowego białka. Dzienne zapotrzebowanie białka nie jest wysokie i wynosi ok. 1,2-1,5 g białka na kilogram masy ciała – dostarczenie takiej ilości nie jest trudne, nawet jeżeli rezygnujemy nie tylko z mięsa, ale także wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego. Źródłem białka w diecie wegetariańskiej mogą być: nabiał, jaja, ryby, rośliny strączkowe, tofu i soja oraz pozyskiwane z nich produkty.

MIT: Dieta wegetariańska powoduje niedobór żelaza

Żelazo występuje w diecie w postaci hemowej i niehemowej. Produkty roślinne dostarczają żelazo w postaci niehemownej. Jest ono mniej przyswajalne, dlatego w diecie wegetariańskiej warto pamiętać o produktach bogatych w witaminę C, która poprawia biodostępność żelaza niehemowego. Wegetarianie mogą dostarczać do organizmu żelazo jedząc tofu, pestki i nasiona, orzechy, amarantus, komosę ryżową, otręby, zielone warzywa czy suszone morele.

FAKT I MIT: Dieta wegetariańska powoduje niedobór witaminy B12

Witamina B12 odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, pracę mózgu i zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia. Jej niedobór może doprowadzić do anemii, przemęczenia, problemów z pamięcią i równowagą  czy braku apetytu. Źródłem witaminy B12 są jedynie produkty pochodzenia zwierzęcego, nabiał i jajka. Jeżeli osoba na diecie wegetariańskiej sporadycznie je nabiał i jajka (lub też nie je w ogóle) zalecana jest suplementacja witaminy B12.

FAKT: Dobrze zbilansowana dieta wegetariańska ma korzystny wpływ na nasze zdrowie

Według badań Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) stosowanie diety wegetariańskiej oraz wegańskiej zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory – zwłaszcza okrężnicy i raka prostaty, a także może zminimalizować ryzyko takich chorób jak otyłość, cukrzyca typu drugiego czy nadciśnienie tętnicze, przyczynia się także do zmniejszenia poziomu cholesterolu frakcji LDL i tym samym zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia chorób układu krążenia. Ponadto, wegetarianie częściej spożywają więcej warzyw i owoców, które dostarczają organizmowi mnóstwo witamin i minerałów. Dodatkowo wegetarianizm daje satysfakcję z przyczynienia się do lepszego traktowania planety poprzez określone decyzje konsumenckie.